Kultur og events

Flere danske virksomheder øjner eksportmuligheder på Amazon

Jens Vittrup fra WeMarket kan hjælpe med at vurdere, om dine produkter vil kunne klare sig på Amazon-platformen – et af verdens største salgsvinduer.

Amazon er et tog, der buldrer derudaf, og det er med at springe på det nu. Sådan lyder rådet fra Amazon-ekspert, Jens Vittrup fra WeMarket. For selvom indmarchen fra en af verdens største markedspladser lader vente på sig i Danmark, er Amazon allerede en gylden mulighed for at give danske virksomheders eksporteventyr luft under vingerne. Og netop dét får flere og flere i disse tider øjnene op for. 

Kommer Amazon snart til Danmark? Rygterne har svirret i flere år, og i 2020 indtog den amerikanske e-handelsmastodont vores naboer i Sverige. Det satte for alvor skub i rygterne – og frygten – hos de danske virksomheder. Men det er ikke alle, der ser Amazon som en trussel. Faktisk er flere danske virksomheder begyndt at øjne store muligheder for at udvide forretningen og indgå samarbejde med en af verdens største markedspladser, allerede inden Amazon har bevæget sig ind over landegrænserne. 

Ifølge en undersøgelse fra FDIH i efteråret(*1) sælger 12% af danske netbutikker allerede nu via markedspladser, heraf 67% på Amazon. Mange sælger via den tyske og britiske version af platformen, men også den polske Amazon, som åbnede i sidste måned, udgør en ny mulighed. 

Den øgede interesse hos danske virksomheder betyder også, at flere marketingbureauer opruster med specialister på Amazon-fronten. En af disse er Jens Vittrup, som er Amazon-ekspert hos det midtjyske marketingbureau, WeMarket, hvor de jævnligt får forespørgsler omkring råd og vejledning til Amazon. 

– Vi kan helt bestemt mærke en stigende interesse i Amazon fra vores kunder, som ser store muligheder i at få nemmere adgang til nogle eksportmarkeder via Amazon. Dermed ikke sagt at det er nemt, eller det er hurtigt at få succes på Amazon. Det er benhårdt arbejde, og man skal gøre sig nogle seriøse overvejelser, men markederne derude er så store, og danske virksomheder er så dygtige til at producere og brande sig selv og deres produkter, at der bare er et kæmpe potentiale for rigtig mange danske virksomheder. Specielt hvis de har deres egne varemærker, forklarer Jens Vittrup, Amazon-ekspert hos WeMarket. 

Gode råd til Amazon

Ifølge WeMarket er Amazon et tog, der buldrer derudaf, og det er med at springe på det nu – platformen bliver ikke mindre eller får mindre indflydelse i fremtiden, så meget er sikkert. Men Amazon er også en tung partner at danse med. Derfor har Jens Vittrup også et par råd at give med på vejen til virksomheder, der overvejer at sælge på Amazon. 

– Hvis man vil på Amazon, er der ingen grund til at vente på, at de kommer til Danmark. Kan man etablere sig allerede nu og få et godt omdømme og gode anmeldelser, så er man bare langt foran de konkurrenter, som måske først kommer på senere, forklarer Jens Vittrup, og fortsætter:

– Amazon kan være tung at arbejde sammen med, og det er ikke blevet nemmere. Men det salg og det potentiale, som Amazon bringer, opvejer det. Mit bedste råd er derfor at væbne sig med tålmodighed og teame op med nogen, der har forstand på Amazon. Det må selvfølgelig gerne være os i WeMarket, men det kan også være andre – der er allerede mange dygtige Amazon-folk i Danmark. Herudover gælder det altid, at man fra start skal finde ud af, hvad det koster at være på Amazon, så man kender sine udgifter og ved om ens produkt kan bære det. Det er klart, at har man ikke det indblik, så kan der komme nogle grimme overraskelser.

Amazon kommer til Danmark før eller siden, og hos WeMarket er der ingen tvivl om, at e-handelsgiganten kommer til at ændre den danske nethandel. Spørgsmålet er så bare, om det for den pågældende virksomhed bliver en trussel eller en gylden mulighed – og om muligheden bør gribes allerede nu.

(*1) Kilde:

Se analyse fra FDIH her

Kommentarer