Samfund

Boom i skolers robotkøb: Over 50 uddannelser har nu cobots

På CELF i Nykøbing Falster arbejder eleverne at bygge og programmere komplette robotløsninger. Her ses faglærer Michael Pedersen sammen med eleven Christian Andersen, der forbereder sig til sin svendeprøve.

Danmarks største automationshus BILA noterer sig en støt stigende interesse fra hele uddannelsessektoren i at stille danskudviklet samarbejdende robotteknologi fra Universal Robots til rådighed for elever, lærlinge og studerende. BILA har nu leveret cobots til mere end 50 danske skoler, og 60 % af disse har allerede købt mere end én cobot.

Skoleåret er netop startet, og det betyder, at der også sættes strøm til en masse små robotter rundt omkring i skolernes laboratorier. Morgendagens medarbejdere skal være kompetente i automation.

Det er egentlig ret enkelt. Den danske industri får ikke bedre løsninger, end vi har kompetencer til, og hvis vi skal have eksterne konsulenter indover hele tiden, bliver det alt for dyrt at automatisere. Derfor er det væsentligt, at industriens operatører, teknikere og integratorer har ekspertise i automation og robotteknologi, siger lektor Helge Glinvad Grøn på Professionshøjskolen UCN i Aalborg, Hjørring og Thisted.

Skolen har tre cobots fra Universal Robots, købt siden 2010:

Dem vil alle lege med, så der er uhyggeligt meget run på dem døgnet rundt faktisk. De studerende kan hurtigt realisere nogle ret avancerede robotprojekter, fordi det er så brugervenlig teknologi. Det fascinerer dem, hvor mange muligheder, cobots rummer. Vores nyeste robot pakkede de selv ud og satte i drift, uddyber Helge Glinvad Grøn.

Arbejdsgiverne går efter robotkompetencer

For de unge selv lønner det sig at blive multikunstnere inden for automatisering. Automationsteknologer er for 98% vedkommende i beskæftigelse senest tre måneder efter, de er færdiguddannede.

Der er også mange praktikpladser til bl.a. automatik- og industriteknikerne med robottæft, hvorimod praktikpladser er en mangelvare for traditionelle elektrikere. Det fortæller faglærer Michael Pedersen på CELF i Nykøbing Falster:

Mange virksomheder og arbejdspladser har ikke robotter, selvom det er den eneste måde, vi kan konkurrere med lavtlønsområder på. Vores elever kan tilføre noget til deres arbejdsgivere og øge automatiseringen i Danmark. Vi har fem UR-cobots, fordi de er lette at håndtere, ikke skal sikkerhedsafskærmes og er forholdsvis simple at komme i gang med, og det er en fordel, når man har elever, der skal lære noget fra bunden af. Vi bruger Universal Robots’ opstartguide på nettet, og så er eleven faktisk i gang på egen hånd. Engang købte vi en robot af tysk fabrikat, men der kom vi aldrig længere end til at kalibrere den på 14 dage og opgav den så.

For skolerne gør det en stor forskel, at cobots koster cirka en tredjedel af prisen i forhold til en traditionel industrirobot, fordi det baner vej for, at flere elever kan få hands-on erfaringer med robotteknologi. År for år vokser skolernes robotindkøb, siger Lars Skaarup Rasmussen, Head of Robotics hos BILA A/S, der i seks år har været distributør og storleverandør af Universal Robots til danske arbejdspladser og uddannelser.

Danmarks to nationale Videncentre for Automation & Robotteknologi, som arbejder helt fra grundskoleniveau med at kvalificere fremtidens arbejdskraft, har bidraget til at finansiere en del af skolernes nye robotudstyr. Også til EUC Syd, hvor afdelingschef for industriuddannelserne Leif Keller Elsborg og hans kolleger hvert år uddanner ca. 50 automatikteknikere og ca. 25 industriteknikere: Der er stakkevis af superspændende job, for i industrien er man meget bevidste om, at hvis vi skal producere i Danmark også i fremtiden, så er automation vejen frem. Vi har valgt UR-robotter, fordi det er blevet en meget udbredt robot ikke mindst her på producentens hjemmemarked, og så skal vi også have teknologien stående til både uddannelse og efteruddannelse.

Se skoleløsninger på ny læringsdag 

Uddannelse og robotter går arm i mekanisk arm. Det mener man også hos Dansk Robot Netværk DIRA, der forventer besøg fra mindst 600 elever, studerende og faglærere på en ny læringsdag, de afholder den 27. august 2021 i kølvandet på den årlige industrievent ROBOTBRAG torsdag d. 26. august. Fredagen er således målrettet erhvervsskoler, erhvervsakademier, universiteter samt øvrige interesserede studieretninger fra hele landet. Her står relevante fagpersoner til rådighed med oplæg, og BILAs specialister i cobots til uddannelsessektoren demonstrerer sine løsninger, herunder også en praktisk skolekuffert indeholdende alt relevant tilbehør til gode skoleprojekter med cobots. De unge kan f.eks. også møde nogle af BILAs partnere som Robot Nordic, Migatronic og OnRobot på ROBOTBRAG og høre, hvordan de arbejder med automation.

Kommentarer